DOOP

Houd uw parochie op de hoogte
Is er een wijziging in uw gezinssamenstelling door geboorte, huwelijk of overlijden, of gaat u of een gezinslid verhuizen?  Geeft u dit dan s.v.p. door aan het parochie secretariaat;
secretariaat@parochienuenen.nl  of 040 2831210.

Doop: begin van nieuw leven in gemeenschap

Bij de geboorte van een kind denk je als ouders na over hoe deze nieuwe mens zich zal ontwikkelen. De doop is daarbij een eerste stap en een belangrijke keuze in de religieuze opvoeding. Je kiest bewust voor een weg waarop je je kind richting geeft door het vertrouwd te maken met de naam van God en de persoon van Jezus van Nazareth.

Gedoopt worden betekent dat de geloofsgemeenschap je opneemt. Dat gevoel van gemeenschap begint in de omgeving van het gezin, de familie en vrienden. Daarom kiezen de pastores en doopwerkgroep voor een persoonlijke doopviering, waarbij dopeling omringd wordt door mensen die hem of haar vertrouwd zijn.

Begeleiding bij de doop en catechese

De Parochie Heilig Kruis in Nuenen, Gerwen en Nederwetten begeleidt en ondersteunt ouders bij de religieuze vorming in de opvoeding. Dat gebeurt allereerst door de voorbereiding op en viering van de doop. Daarnaast is er voor jonge kinderen (tot dertien jaar jaar) en hun ouders aandacht voor catechese: vorming om beter thuis te raken in het christelijk geloof.

Voorbereiding en vervolg op de doop

In een eerste voorbereidingsbijeenkomst spreken twee leden van de doopwerkgroep over de betekenis van de doop en de inhoud van de viering. De pastor die de doopviering gaat doen is hierbij aanwezig. Het uitgangspunt is, dat er een eigen, persoonlijke doopviering gemaakt wordt. Een voorbeeldboekje en teksten van de parochiewebsite kunnen daarbij gebruikt worden.

Na de doopviering volgt er een terugkomavond. Dan wordt samen met de ouders teruggekeken op de doopviering en van gedachten gewisseld over de geloofsopvoeding in het gezin.

Aanmelden

Elke maand is er op bepaalde zondagen een doopviering in de kerken van Nuenen, Gerwen en Nederwetten, meestal om 13.00 uur. Tijdig aanmelden bij het parochiesecretariaat is wenselijk: maandag t/m vrijdag, 9.00 – 12. 00 uur, telefoon: 040 – 2831210.

te downloaden:

boekje,  liedjes,   gedichten, Bijbelteksten,   voorbeden,   belofte ouders,

slotteksten,    diverse teksten,   waarom dopen,    welkomstwoord