OVERLIJDEN

Houd uw kerk op de hoogte
Is er een wijziging in uw gezinssamenstelling door geboorte, huwelijk of overlijden, of gaat u of en gezinslid verhuizen? Geeft u dit dan s.v.p. door aan het parochie secretariaat;
secretariaat@parochienuenen.nl  of 040 2831210

OVERLIJDEN
We krijgen er allemaal mee te maken: het verlies van een dierbare. Als parochie Heilig Kruis Nuenen hechten we eraan dat de familie voor een mooie en vooral persoonlijke uitvaart kan kiezen.
Vaak zal de begrafenisondernemer contact opnemen met een van de pastores om de uitvaart en eventueel de avondwake af te spreken. U kunt dat als familie ook zelf doen. Via tel. 040-283 1210 zijn de pastores bereiken (of hoort u hoe zij bereikbaar zijn).

In de dagen tussen overlijden en uitvaart komt een van de pastores bij de familie op bezoek om samen de viering voor te bereiden. Allerlei praktische zaken kunt u via hem of haar regelen.
Aan de vooravond van de uitvaart kan een avondwake plaatsvinden: een gebedsdienst onder leiding van een van de leden van de avondwakegroep. In het weekeinde vindt er geen avondwake plaats; de overledene kan dan speciaal herdacht worden in een van de vieringen.

Het laatste afscheid moet een goed gevoel geven. De wijze waarop men afscheid neemt, speelt een grote en troostrijke rol, ook later bij het verwerken van het verlies. Het is daarom goed dat er meerdere mogelijkheden zijn, waaruit nabestaanden kunnen kiezen. De keuze wordt besproken in overleg met de nabestaanden en de voorganger.
Er zijn verschillende mogelijkheden om een uitvaartliturgie vorm te geven. Voor een uitvaart in de kerk biedt de parochie een eucharistieviering, een woord- en communiedienst of een gebedsdienst (beide zonder eucharistie).

Een uitvaart kent na de uitgesproken herinneringen en de lezing uit de bijbel drie mogelijkheden:
1) een eucharistieviering als de voorganger priester is
2) een woord- en communiedienst waarin hosties worden uitgereikt
3) een gebedsdienst. Er wordt dan geen communie uitgereikt.

De herinneringen aan de overledene kunnen uitgesproken worden aan het begin van de viering of aan het einde. In de overweging zal de voorganger een verbinding maken tussen deze herinneringen en de gekozen lezingen.

Religieuze rituelen
Bij elk afscheid spelen symbolen en rituelen een belangrijke rol. Juist religieuze rituelen kunnen heel betekenisvol zijn.  Er zijn verschillende mogelijkheden.

• Het aansteken van kaarsen rondom de kist of het plaatsen van waxinelichtjes of bloemen rondom een foto van de overledene.
  • Het loslaten van de linten aan de kist door de nabestaanden. De familieleden houden elk een lint vast en vervolgens laten ze deze weer los door ze boven op de kist te leggen. Ze laten zo dus letterlijk hun dierbare los.
  • Vaak zegt muziek nog meer dan woorden. Om het afscheid nog persoonlijker te maken kan er muziek naar keuze klinken, zowel live als via een geluidsdrager.
  • Als de condoleance vóór de begrafenis of vóór het vertrek naar het crematorium plaatsvindt, kan men na de afscheidsdienst de kist met de familie begeleiden naar de Mariakapel (of een andere plek) in de kerk. Tot slot wordt de overledene naar de begraafplaats of het crematorium begeleid.

Elke overledene krijgt een herinneringskruisje op een speciale herdenkingsplaats in de kerk. Op het kruisje staan de naam en de geboorte- en overlijdensdatum. Na een jaar ontvangt de familie dit kruisje aan het einde van een viering waarin de overledene herdacht wordt.

Afscheid in kleine kring
Steeds vaker willen of moeten nabestaanden het afscheid van een dierbare in kleine kring vieren. In onze kerken zijn verschillende opstellingen mogelijk om een intieme sfeer te scheppen. We laten u enkele kleinschalige proefopstellingen zien die met elke uitvaartonderneming te realiseren zijn.

1. In een van de dwarsbeuken van de H. Clemenskerk Nuenen, met een klein altaar en de nabestaanden daartegenover. Deze opstelling is vooral geschikt bij een eucharistieviering.
  1. In het koorgedeelte achter het altaar staat de kist en daaromheen in een kring zitten de nabestaanden. Deze vorm is geschikt voor gebedsdiensten en heel kleine gezelschappen.
  1. Ook op een begraafplaats kan een intieme opstelling worden gekozen voor een afscheid.

Tot slot
Het zal duidelijk zijn, dat we als Parochie Heilig Kruis een persoonlijk afscheid heel belangrijk vinden. Parochie én uitvaartonderneming willen samen alle hulp en steun bieden bij dat moeilijke proces.