DIACONIE

Diaconie in de Parochie Heilig Kruis Nuenen, Gerwen en Nederwetten

In de Parochie Heilig Kruis is een werkgroep Diaconie actief om vorm te geven aan de diaconale vraagstukken binnen onze parochie en kerk. In onderstaand artikel een toelichting op de activiteiten van het werkveld Diaconie.

Definitie Diaconie

We gebruikten de volgende de definitie van Diaconie binnen de Parochie Heilig Kruis:

Het werkveld Diaconie richt zich vooral op de solidariteit vanuit de parochie met mensen in nood in de eigen samenleving en daarbuiten en het (mee)werken aan het oplossen van maatschappelijke problemen.

Visie op de diaconie

In een ideale samenleving komt ieder mens tot zijn of haar recht. Het is een samenleving waarin mensen naar elkaar omzien en elkaar helpen. Er heerst verdraagzaamheid en vrede tussen alle mensen, hoe verschillend zij ook zijn. Mensen, die in de war zijn, krijgen hulp om op het goede spoor te komen en een nieuwe start te maken. Een samenleving waarbij we als mensen met respect omgaan met de aarde en alles wat daarop leeft.

Missie van de diaconie

De missie van de diaconie van de parochie Heilig Kruis te Nuenen is, vanuit christelijk perspectief, om op veel terreinen in de samenleving actief te zijn. Om rechtvaardigheid en omzien naar elkaar te bevorderen. De diaconie staat open voor signalen uit de maatschappij over mensen of groepen mensen, die niet tot hun recht kunnen komen. De diaconie probeert handen en voeten te geven aan deze bijzondere opdracht en betrekt daarbij zoveel mogelijk parochianen.

De diaconie werkt en wil nog meer samenwerken met anderen in de samenleving, die zich inzetten voor mensen in de knel. De diaconie werkt hierbij veelal samen met de ambtsgroep Diaconie van de Protestantse Gemeente Nuenen (PGN) en de Parochiële Caritas Instelling (PCI).

Ook de werkgroep Missie, Ontwikkeling en Vrede (MOV) is een onderdeel van de werkgroep Diaconie. De werkgroep Diaconie werkt ook nauw samen met de stichting Nuenen-Guatemala en we hebben banden met de kerkgemeenschap in Tucurú in Guatemala.

Daarnaast wordt ook de samenwerking gezocht met relevante maatschappelijke partners zoals de LEV-groep, gemeente Nuenen, Gerwen en Nederwetten, voedselbank, enz.

Wij willen betrokken zijn met elkaar en met onze naaste dichtbij en ver weg

Voorbeelden hiervan zijn:

• Grenzeloos Ontmoeten
  • Vluchtelingenwerk
  • Kerstpakkettenactie
  • SchuldhulpMaatje
Voor nadere informatie verwijzen we u graag naar de website van onze parochie, waarop binnenkort het beleidsplan Diaconie staat.

Indien u interesse heeft voor deelname aan de werkgroep Diaconie kunt u zich melden bij het parochiesecretariaat.