COMMUNIE & VORMSEL

Houd uw parochie op de hoogte.
Is er een wijziging in uw gezinssamenstelling door geboorte, huwelijk of overlijden, of gaat u of en gezinslid verhuizen?  Geeft u dit dan s.v.p. door aan het parochie secretariaat;
secretariaat@parochienuenen.nl  of 040 2831210.

Eerste communie

Op een zondag na Pasen vindt de eerste communie van de kinderen plaats in een speciale viering. Op deze bijzondere gebeurtenis worden de kinderen uitgebreid voorbereid. Ze krijgen o.a. uitleg over wat er in de kerk gebeurt en wat de communie eigenlijk inhoudt.

Die voorbereiding is niet alleen een taak voor ons als parochie maar een deel van de voorbereiding ligt ook bij deuders. Die ontvangen daarover informatie tijdens een aantal ouderavonden.  De kinderen worden daarna door hun ouders in groepjes aan de hand van werkmateriaal verder voorbereid. Daarnaast is er elke maand een gezinsviering voor de communicanten samen met de gezinsleden.

Via de weekbladen Rond de Linde en De Nuenense Krant en via de basisscholen in Nuenen, Gerwen en Nederwetten laten we weten wanneer de eerste voorlichtingsavond wordt georganiseerd. Dat is altijd aan het begin van het schooljaar. Tijdens die voorbereidingsavond kunnen de kinderen voor deelname worden opgegeven.

In de H. Clemenskerk in Nuenen is er jaarlijks een eerste communieviering. In Gerwen en Nederwetten hangt dit af van het aantal kinderen dat zich opgeeft. Als er in de kleinere geloofsgemeenschappen te weinig kinderen zijn voor een eigen viering dan kunnen die zich aansluiten bij de groep in Nuenen.

Voor vragen over de eerste communie kunt u terecht bij de werkgroep: communicanten@parochienuenen.nl

Het vormsel

De voorbereiding op het vormsel is een taak van de parochie samen met de ouders en de kinderen. Aan de hand van werkmateriaal worden de kinderen door gastouders en ouders voorbereid. Dat werkmateriaal wordt verstrekt door de werkgroep die ook voor de ouders een aantal ouderavonden organiseert.

Voor de vormelingen wordt een aantal middagen georganiseerd op een zaterdag. Zij krijgen aan de hand van thema’s en opdrachten uitleg over de kerk en het vormsel. Er wordt samen een broodmaaltijd gegeten en daarna is er een korte gezinsviering.

Kinderen die ingeschreven staan bij de parochie, worden met hun ouders door een brief uitgenodigd voor een voorlichtingsavond. Via de weekbladen Ronde de Linde en de Nuenense krant worden andere geïnteresseerden daarop gewezen.