Klik op een foto en u ziet een uitspraak van die parochiaan.  Iedereen is welkom in onze parochie!

'GELOOF IN VERBINDEN' Jaarthema Nuenense kerken 2023 - 2024

Het thema is gekozen vanuit de visie zoals beschreven in onderstaand artikel van de pastores van de Nuenense kerken.

Het artikel is eerder gepubliceerd in Rond de Linde en de Nuenense krant van 13 juli 2023.

Veilig – onveilig?

Er is een wereldwijde crisis. Mensen voelen zich onveilig in het land waar zij geboren zijn. Ze ontvluchten hun leiders die zich overal ontpoppen als slechte machthebbers. Deze vluchtelingen zijn onze medemensen op zoek naar een veilige plek van leven. Maar waar kunnen zij zo’n plek vinden? Waar zijn zij welkom?

Op maandagavond 3 juli jl. waren velen verzameld in De Hongerman. Vele Nuenenaren zijn onze medemensen die – evenals de vele vluchtelingen – grote zorg hebben voor de veiligheid in ons dorp.

Hebben mensen dat gemeen? Dat ze veiligheid zoeken en zich veilig willen voelen?

Waarschijnlijk wel, maar hoe kunnen mensen zich veilig voelen bij elkaar?

Mensen zijn mensen, waar ze ook wonen, wanneer ze ook leven… De roep om veiligheid zal eeuwenoud zijn. En wellicht ook de vraag: hoe kunnen wij elkaar veiligheid aanreiken?

Als pastores van de kerken in Nuenen willen we zorgdragen voor de veiligheid van ieder mens. We waren wat verrast door het gevoel van onveiligheid dat velen in de zaal uitspraken. Zijn mensen bang voor elkaar? Of is er een angst, gevoed door de pers, die vaak alleen maar schrijft over de twee aanmeldcentra: Ter Apel en Budel, waar de vele ‘veiligelanders’ onrust creëren? Terwijl AZC’s in onze omgeving alleen bewoond worden door asielzoekers, mensen die zich terdege ervan bewust zijn dat zij hier gast zijn bij ons en zich derhalve goed gedragen? Vraag het de AZC’s in de buurt, zij hebben goede ervaringen!

Er is dus een gevoel van onveiligheid. We zien het als onze taak om met zorg om te gaan met de gevoelens van onze medemens. Velen ervaren onveiligheid, velen zoeken veiligheid… kunnen deze emoties met elkaar in gesprek gebracht worden?

In een wereld en maatschappij waarin de kloof tussen verschillende bevolkingsgroepen steeds groter wordt, willen de kerken van Nuenen actief werken aan verbinding: verbinding tussen oud-ingezetenen en nieuwe Nuenenaren, verbinding tussen generaties en tussen hen die kwetsbaar zijn en hen die sterk en actief in het leven staan. Het is een stem tegen polarisatie, een zoeken om met elkaar in gesprek te blijven en te proberen te begrijpen wie anders is dan ik en waarom. Vanuit de Bijbelse visie van een menswaardig en rechtvaardig leven voor ieder mens, maar ook vanuit de verantwoordelijkheid voor de schepping die ons is toevertrouwd willen wij handelen.

Wij willen het gevoel van onveiligheid bij onze Nuenenaren serieus nemen. Maar hoe kunnen wij hun zorg bespreekbaar, en ook kneedbaar maken vanuit het besef dat allen veilig willen zijn? We willen antwoorden zoeken en vinden op vragen als: hoe verwelkomen wij vluchtelingen in Nuenen, ook al zijn ze hier maar voor even te gast?

Juist in deze onrustige en verwarrende tijden is het goed om samen kansen van verbinding te ontwikkelen die ervoor kerken, samenleving en onszelf liggen.

Wilt u met ons in gesprek? Dan graag, en wees welkom.

pastores van de Nuenense kerken

kerngedachte van de Parochie Heilig Kruis

De Parochie Heilig Kruis is de plaatselijke geloofsgemeenschap vanuit de rooms-katholieke kerk in de gemeente Nuenen, Gerwen en Nederwetten.

Zij omvat deze drie dorpskernen met een aantal buurtschappen daaromheen, zoals het Eeneind.

De parochie wil een gemeenschap van gelovigen zijn met als kenmerken:

• openstaan naar ieders geloven en geloofsbeleving

• zich laten inspireren door het evangelie van Jezus Christus

• samen met gelovigen zoeken naar aansprekende en uitdagende uitingen van geloof

• vorm geven aan barmhartigheid en solidariteit in de eigen samenleving én wereldwijd

van de Parochie Heilig Kruis

(voor oudere nieuwsberichten en foto’s menuknop NIEUWS bovenaan gebruiken)

blijf live op de hoogte van onze diensten

De kerk in 3D

Maak een virtuele wandeling door onze kerken.
Sint Lambertuskerk

Heilige Clemenskerk

Sint-Clemenskerk

De PAROCHIE OP SOCIAL MEDIA

Wat als

Waarvoor kun je terecht bij Parochie Heilig Kruis?

Doop

Wilt u uw kind laten dopen? Wij zorgen samen met u voor een mooie viering om uw kind te verwelkomen en als christen op te nemen in onze geloofsgemeenschap. Een mooi moment in het nog jonge leven van uw kind.

Communie en vormsel

Bijzonder momenten in het leven van uw kind zijn het ontvangen van de Eerste Communie en het Vormsel. Dat vieren we altijd in een speciale viering. Uw kind worden hierop voorbereid tijdens leuke en leerzame middagen.

Trouwen

Bent u van plan om voor de kerk te trouwen? Wij kijken er naar uit om samen met u deze bijzondere dag voor te bereiden.

Ziekte

Als iemand ernstig ziek is, zowel thuis als in het ziekenhuis, kan het zijn dat men graag een bezoek zou willen ontvangen van een van onze pastores. In verband met de privacy worden er door ziekenhuizen geen gegevens meer doorgegeven, dus is het belangrijk om dit te doen.

Overlijden

Samen zorgen voor een persoonlijk afscheid. We krijgen er allemaal mee te maken: het verlies van een dierbare. Als parochie Heilig Kruis Nuenen hechten we eraan een mooie en vooral persoonlijke uitvaart te realiseren. Hiervoor kunt u zelf contact opnemen met een van de pastores maar vaak zal de uitvaartverzorger dit doen.